Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم در کنار امتیازهای منحصر به فرد خود چه از لحاظ محتوایی و چه فنی، ریتم تند و ضرباهنگ نفس گیر ضعف هایی نیز دارد؛ مهم ترین مشکل فیلم از لحاظ نگارنده شخصیت پردازی فائزه است. ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم- نفیسه ترابنده

نرگس آبیار در تازه‌ترین اثر خود «شبی که ماه کامل شد» جسورانه به سراغ یک ماجرای واقعی و پرتنش رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبیار بعد از موفقیت «شیار 143»  بار دیگر شگفتی آفرید تا توانایی خود را در فیلمسازی و قصه‌گویی به رخ مخاطب بکشد.

«شبی که ماه کامل شد» داستان عشق فائزه منصوری به عبدالحمید ریگی، ازدواج آنها، بچه دار شدنشان، عزیمت به پاکستان در سودای پناهندگی و تبدیل این عشق  آتشین به کینه  و نفرت است.

مخاطب اگر اطلاعات قبلی از این ماجرای واقعی نداشته باشد، با تماشای یک سوم ابتدایی فیلم و صحنه‌های عاشقانه از زندگی آرام و بدون مشکل فائزه و عبدالحمید و شادی بچه دار شدن آنها شک می‌کند که فیلم ربطی به گروه جندالله دارد. اما داستان با ورود عبدالحمید و پس از آن فائزه و پسرش به خاک پاکستان وارد فاز جدیدی می‌شود.

جنایات گروه عبدالمالک ریگی بر کسی پوشیده نیست، مستندهای بسیاری درباره آن ساخته شده و فضای مجازی پر است  از عکس‌ها و فیلم‌های واقعی از این گروه تروریستی و امتیاز «شبی که ماه کامل شد» این است که برای نخستین بار تصویر تازه ای از اعضای این گروه ارائه می دهد، تصویری از روابط خانوادگی آنها در جایگاه همسر و پدر.

«شبی که ماه کامل شد» روایت یک زن از نابودی مرد زندگی اش است، حمید عاشق پیشه و شاعر ابتدای داستان به موجودی وحشی و خونخوار بدل می‌شود، تحولی نه به سوی کمال و تعالی بلکه به سوی سقوط و نابودی و چه درد و رنجی  برای یک زن بالاتر از این که جلوی چشمان خود شاهد سقوط معشوق باشد. بی شک سکانس روریارویی حمید با فائزه بعد از زایمان او درخشان ترین سکانس فیلم است؛ سیگار کشیدن‌های پی در پی، کلافگی و سردرگمی و اشک ریختن‌‌هایحمید پس از شلیک گلوله در شبی که ماه کامل شد تیر خلاصی است بر تتمه انسانیت و مردانگی حمید.

«شبی که ماه کامل شد» داستان زنانی است که جبر زمانه شوق زندگی را در آنها نابود می کند، فائزه و غمناز، یکی همسر و دیگری مادر،یکی جوان و از خانواده تهرانی و دیگری پا به سن گذاشته و از طایفه بلوچ، هر دو قربانی تفکرات مردان نزدیک خود می‌شوند و در جهنمی گرفتار می آیند که راه خلاصی از آن نیست.

 آبیار در این فیلم نگاه ویژه‌ای به نقش مادر دارد؛ غمناز با بازی تحسین برانگیز فرشته صدرعرفایی مادری است که زیر فشار سنت طایفه‌اش تسلیم پسرانش شده و با وجود مخالفت با آنها از ایران تا پاکستان کنارشان است. مادری با چهره ای عبوس و درد کشیده. مادری که در مراسم خواستگاری و عروسی لحظه ای چهره اش از هم باز نمی شود و به فائره هشدار می‌دهد که با حمید ازدواج نکند و مخاطب از خود می پرسد این چه مادری است؟ و دیری نمی گذرد که دلیل این سکوت و نگاه تلخ مشخص می‌شود. یادمان بیاید این گفته غمناز را: « هیچی در دنیا بدتر از این نیست که بدونی بچه هات ناحق اند.» مادری که خود را میزبان خوبی از عروس ندانسته و تمام زورش را می زند تا فائزه را از این  وضعیت نجات دهد اما حیف که توانی ندارد. مادری که در پایان قهرمان فیلم می‌شود تا مخاطب امیدوار شود بچه های فائزه از این زندگی جهنمی نجات یافته اند. مادر فائزه (شبنم مقدمی) نیز با آن لهجه قمی دوست داشتنی یک زن سنتی است که در نبود پدر فرزندانش را به دندان گرفته و تنها شرطش برای ازدواج دخترش این است که بغل گوشش زندگی کند. فائزه نیز از دختری سرخوش و عاشق تبدیل به مادری زجر کشیده می شود که جانش را کف دست می گیرد تا بچه هایش را در آن جهنم تنها نگذارد.

«شبی که ماه کامل شد» در کنار داستان گویی، تصویر ملموس و زنده ای از عقاید و افکار این گروه تروریستی به مخاطب ارائه می دهد، شخصیت به ظاهر آرام و فریبنده عبدالمالک ریگی و استادی او در القای تفکرات تکفیری به اطرافیانش بسیار موشکافانه به تصویر کشیده شده است؛ یادمان بیاید چگونه فریب دادن شهاب را برای اعتراف جلوی دوربین و یا سکانسی که عبدالمالک با بغضی در صدا و چشمانی اشک بار دور آتش به اطرافیانش القا می‌کند که فساد و کفر دنیا را پر کرده است و امر او امرالله است. صحنه‌هایی که مخاطب با گوشه ای از ترفندهای تروریست های تکفیری برای شستشوی مغزی مردم به خوبی آشنا می‌شود.

فیلم در کنار امتیازهای منحصر به فرد خود چه از لحاظ محتوایی و چه فنی از جمله کارگردانی قوی، قاب بندی مناسب دوربین، بازی‌های درخشان، موقعیت جغرافیایی خاص و بکر قصه، ریتم تند و ضرباهنگ نفس گیر ضعف هایی نیز دارد؛ مهم ترین مشکل فیلم از لحاظ نگارنده شخصیت پردازی فائزه است. مشخص نیست فائزه چگونه تا این حد عاشق و شیدای حمید می‌شود که رودرروی مادرش می ایستد؟ همچنین مخاطب لازم دارد تا جزئیات بیشتری از روابط عاشقانه فائزه و حمید ببیند. از سویی روند داستان مخاطب را قانع نمی‌کند که چرا فائزه آنقدر اصرار دارد از ایران برود و خود را آواره کند؟ آیا نیروهای امنیتی کشور تا این حد ترسناک هستند که فائزه از حضورشان در زندگی خود به این شدت بترسد؟ عکس العمل های فائزه پس از فهمیدن پیوستن حمید به عبدالمالک نیز بسیار منفعلانه است، یادمان بیاید زمانی که فائزه فیلم های چنایات تکفیری‌ها را می بیند فقط در سکوت کمی اشک می‌ریزد در حالی که مخاطب انتظار دارد فائزه که تا آن زمان امید داشته حمید عوض نشده با دیدن حضور آشکار و بی پرده او در جنایات تکفیری ها عکس العمل شدیدتری از خود نشان دهد. در دیالوگ های نسبتاً شعاری دوطرفه فائزه و حمید نیز درباره عبدالمالک و عقاید تکفیری او لحن و رفتار فائزه بسیار خونسردانه و بی تفاوت است. قدرت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران نیز بسیار ضعیف به تصویر کشیده شده است. شخصیت مأمور اطلاعاتی فیلم نیز در حد تیپ باقی می ماند،مأموری که دلیلش برای شلیک نکردن به عبدالمالک در رستوران برای مخاطب قابل درک نیست و  حتی از او انتظار دارد تلاش بیشتری برای نجات فائزه از بیمارستان انجام دهد.

در پایان باید گفت«شبی که ماه کامل شد» پدیده‌ای است که در میان تب و تاب جشنواره، هجوم آثار ضعیف  و ناامیدی مخاطب ازآثار فیلمسازان به نام سینمای ایران، تا مدت ها ذهن مخاطب را درگیر می کند،مخاطبی که پس از پایان فیلم از دیدن این همه خشونت و سبعیت و سرنوشت شوم و تلخ زن داستان نمی تواند از روی صندلی خود به راحتی بلند شود.

انتهای پیام/

R1439/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۷۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) حمید معصومی‌نژاد خبرگزاری تک نفره؛ رُم نیستم، تهران!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پس لرزه های ادعای یک نماینده مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /یک ذره انسانیت و شرم داشته باشید /حرمت زنان و نوامیس یک کشور مسلمان را نشکنید
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • هدف اعتراضات دانشجویان در جهان تمرکز بر جنایات اسرائیل در غزه است
  • روز ۲۱۲ طوفان‌الاقصی|بمباران رفح و ۳ اردوگاه آوارگان
  • منچسترسیتی با پوکر هالند گرگ‌ها را سلاخی کرد
  • پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی
  • (ویدئو) حمید معصومی‌نژاد خبرگزاری تک نفره؛ رُم نیستم، تهران!
  • پوستر/ فلسطین؛ دانشگاه انسانیت
  • اعتراض و تجمع حامیان فلسطین در دانشگاه‌های استرالیا
  • مالکیت کامل اردوگاه الزهرا باید به البرز بازگردد